Renovace traktorů Zetor a dalších vozidel

Nákup (traktoru) vraku

Záleží na vašem záměru proč traktor nebo jiné historické vozidlo pořizujete. Nabídek v inzercích je spousta. Jestliže preferujete nákup s platným technickým průkazem, je na místě obezřetnost. TP zrušené nebo vyřazené z polopřevodů už nejdou znovu oživit. Prodává-li někdo jiný, než vlastník uvedený v TP, převod rozhodně neulehčí. Zemřelý vlastník a vozidlo neuvedené v pozůstalosti bez notáře a dalších nákladů je neřešitelné.

obr

Dle platné legislativy už na převod nestačí ani obyčejná plná moc, potřebujete ověřenou např. na Czechpointu. Ideální je společná návštěva na dopravním oboru, kde se hned dozvíte, na čem jste, v horším případě zjistíte, že vozidlo je již nepřevoditelné. V roce 2015 byl zrušen status tzv. polopřevodu a pokud nebylo vozidlo včas převedeno, úřady ho považují za vyřazené. Pro převod je třeba mít platnou evidenční kontrolu případně protokol o STK ne starší než 30 dnů. Pokud kupujete vrak, může být evidenční kontrola těžko řešitelná a pak holt musíte spoléhat na ověřenou plnou moc a že prodejce jedna s dobrým úmyslem.

Kompletnost

Stav a kompletnost vozidla/traktoru rozhoduje o náročnosti a ceně renovace. Mnohem jednoduší je nové díly upravovat nebo vyrábět i podle hodně poničené předlohy, než pátrat a někoho se doprošovat o pár mizerných fotek aby se bylo čeho chytit.

Spousta dostupných náhradních dílů na traktory ZETOR UŘI je nutné na starší traktory Z2011-Z4511 upravovat, jelikož ideálně nepasuji a jejich nový tvar nutně vyvolá výměnu navazujících dílců také za nové. Kapitolou samou pro sebe je použiti indických a polských náhrad. Kdo nepotřebuje traktor každý den používat, výrazně ušetří např. na nové klice v motoru, vačkové hřídeli. Fungovat a jezdit mu to taky bude na intenzivnější zátěž, ať raději zapomene.

Plechové díly jako např. zadní blatníky vypadají výrobně nedokonalé a pravý rozhodně není zrcadlovou kopii levého. Tyto neduhy vyžadují stále spasovávání případně úpravy okolí. Ti co mají potřebu používat traktor intenzivněji nebo chtějí udělat top renovovaný stav zainvestují nemalý peníz do nákupu originálních dílů, případně do odborné generální opravy např. motoru, kde se vymění vložky válců, komplet písty, přebrousí kliková hřídel (pokud to ještě jde), zauhlují kliky apod.

V domácích podmínkách se základními přípravky jde také provádět, ale bez předešlé zkušenosti nelze doporučit. Pokud se vyskytne nečekaná komplikace jako třeba vyrezlé okolí vložky válce stejně si doma neporadíte a bude nutné se poohlédnout po lepším bloku motoru nebo nechat převrtat na větší vložky.

Veteránské značky

Tady nedokážu předat vlastní zkušenost, všechna vozidla jsem doposud kupoval s platným TP. Z doslechu můžu pouze předat info o možnosti přihlášení na VZ na základě autentického výrobního štítku a znaků autentičnosti vozidla. Rozhodně se netolerují velké přestavby a v minulosti neschválené technické úpravy pro daný typ. Zajímavá je i 10% částka povinného ručení dostupná u většiny pojišťoven. Pár pojišťoven nabízí i programy např. pro vozidla s rokem výroby 1980 a starší s pojištěním mezi 200-300 Kč ročně. Tento program využívám pro své traktory.

Vlastní renovace

Důležité je ověření kompletnosti, ideálně už ve fázi nákupu vozidla. Scházející díly jako dodatečná závaží, vzduchová soustava, hydraulická ramena, závěsy nebo obecně díly, které byly pro minulého majitele postradatelné nebo je někdo "očesal“ lze sehnat po různých bazarech, burzách a apod. Např. přídavná závaží na traktor ZETOR Z3011 na přední nápravu tzv. cihličky se prodávají komplet i za 10 tis. Kč. Obě závaží na disky kol za 5 tis. Kč. Závaží do zadních kol kus po 500 Kč je jich celkem 8ks i s oběma držáky. Ceny u překupníků jsou vždy vyšší a jednání všelijaké. Běžně se setkávám se situací, že ceny na bazarech jsou vyšší, než když nakoupíte nový díl se zárukou. Takto jsem např. zbytečně renovoval zadní světla na Z5511 k velkému skleníku. Nová bych pouze přimontoval na nástavce blatníku a pár stovek ještě ušetřil.

Demontáž dílu může být někdy problematická. Hlavně pokud se 50 let nerozdělávalo. Rozhodně si před renovaci pořiďte bytelný litinový svěrák. Můžete pak zabrat klidně i přes páku a předmět se z čelisti svěráku neuvolní. Razovým utahovákem (povolovákem) krásně uvolníte zarostlé šrouby hlavně ty s drážkovou hlavou, které jinak „ohlomejzdáte“ a pak už je lze jedině odvrtat. Autogen každý nemá, ale pokud vše selhalo je to jediná cesta, jak korozí srostlé součásti odlepit od sebe a vymontovat. Příkladem můžou být nohavice přední nápravy na Z3011. Autogen nemám, zůstalo v původním stavu, rozchod předních kol je neměnný.

Pokud máte stroj zkompletovaný doporučuji svědomitě vyzkoušet funkčnost všech součástí. Ideálně traktor chvíli používat a vychytat všechny neduhy. Hlavně těsnost motoru a všech skříní. Tady bych apeloval na nevhodné použití těsnících silikonových tmelů. Pokud totiž netrpělivý montér ihned po aplikaci tmelu dotáhne součásti k sobě (tzv. na krev) není šance, že by se na všech těsnících plochách tmel udržel. Osobně tmely používám zcela výjimečně, jenom když nelze sehnat nebo udělat papírové těsnění.

I přes veškerou snahu bohužel k drobným unikům oleje nebo nafty docházet dříve nebo později bude, hlavně pokud budete vozidlo dlouhodobě používat. Komponenty starých strojů nebyly tak dokonale slícované a neoriginální náhrady tomuto rozhodně nepřispěly.

Zkrášlení

Když máte jistotu, že už nemusíte nic rozebírat, můžete přistoupit k lakování. V domácích podmínkách bohužel neuděláte tak trvanlivou a odolnou lakovanou vrstvu jako fabrika ve vypalovacích boxech, ale dá se tomu přiblížit. Překvapila mě skutečnost, že Zetor už v 50. letech aplikoval na šasi strojní nátěr který hodně připomíná metalický nátěr.

Příprava ploch pro lakování vyžaduje min. ostřik vysokotlakou myčkou. Pokud je tlak dostatečný odloupne i barvu, která nedrží a později by se mohla stoupnout s krásným novým lakem. Ideální příprava představuje tryskání pískováním. Cena za celý traktor převýší jistě částku 10 tis. Kč. Písek se dostane úplně všude, takže předem je nutná kompletní demontáž a následné důkladný ofuk zachyceného písku. Po otryskání není dobré otálet, odmastit a brzo nanést alespoň základní nátěr. Jinak kov rychle koroduje. Na odmaštění mě vždy postačil technicky benzin, který rozstříknu po dílech v takovém množství, aby zbylé nečistoty stekly do nádoby pod. Kupujte raději benzínový čistič, chemicky to samé, ale cena výrazně nižší. Na celý traktor bude třeba desítky litrů. Hodí se i na oplach mechanických dílu ideálně v mycím boxu. Co bylo v kontaktu s oleji čistím techn. benzínem, co s naftou čistím lihem. Líh ve stopovém množství je dobré přidávat i do současně prodávané nafty, protože rozpouští biosložku a nedojde k zalepení vysokotlakého čerpadla po delší odstavce. Na druhou stranu se musí počítat s tím, že při aplikaci lihu odejde z nádrže dost nečistot, které do té chvíle držely přilepené u stěn. Existuje pár firem, kde dokáží nádrže zrenovovat. Kromě vymletí vnitřku abrazivem, zacelení dírek, nanesou odolnou kaučukovou vrstvu na vnitřní stranu nádrže.

Co se týče vlastního lakování. U prvního traktoru jsem chybně zvolil kombinaci základní a vrchní barvy. Základ akrylátový drží na kovu sice parádně a stříkalo se s ním super, ale vrchní syntetika na něm nedrží. Nitro drží mnohem lépe, ale za cenu mnohem obtížnějšího rozstřiku a slévání barvy. Na designových plechových dílech by se mělo dále leštit, osobně jsem vynechal a lak není ideálně uzavřen. Pokud budete mít traktor pro parádu a nebude používán k práci, můžete investovat do akrylátové vrchní barvy. Cena výrazně vyšší, ale lak trvanlivý a odborníkem stříkaný nemá chybu. Škoda pak odřít blatník při nějakém divokém manévru nebo nešikovnou manipulaci nějakým předmětem. Po dalších zkušenostech doporučuji stříkat plně syntetickou bázi, syntetický základ a syntetickou vrchní barvou s tužidlem. Základ nechat do druhého dne, vrchní s tužidlem po 1 hod. nelepí a po 5 hod. skoro suché. Syntetika se pěkně rozlévá a spojuje, vyžaduje pouze základní lakýrnický um. Za 1kg barvy dáte něco mezi 300-400 Kč.

Kapitolu samou pro sebe je renovace dílu z hliníkových slitin. Předchůdce, který "renovoval" před vámi jistě nezapomněl tyto díly napatlat barvou a vás čeká nekonečný proces škrábání a odlupovaní toho nevzhledného nátěru. Tady se mi nejvíce osvědčil menší rotační mosazný drátěný kotouček do vrtačky a následně ruční mosazný kartáček. Pozor, opravdu mosazný ne pouze pomosazený ocelový. Mosazný nenarušuje strukturu hliníkového dílu, nepoškrábe díl a zachová původní lesk dílu. Spotřeba takových kotoučků je vyšší, ale na výsledku se rozhodně projeví pozitivně. Někdo ještě takto očištěné díly nechá konzervovat eloxaci, osobně jsem nedával eloxovat žádný díl.

Co se leskne hezky vypadá, proto ocelové díly nechávám galvanicky zinkovat včetně zapečetění. Bohužel pokud nebude stroj garážovány není tento typ povrchové ochrany věčný.